TEMA 15. INFORMÀTICA EDUCATIVA
En aquesta unitat anem a veure una classificació de
programes amb suport informàtic. També veurem el tipus de materials informàtics
educatius que existeixen. I, a més a més, veurem les característiques de les
eines d’autor i els criteris per a la seua selecció i exemples.
1. Classificació
de programes amb suport informàtic
Eines d'usuari de propòsit general. Facilitar tasques de recollida, presentació i gestió de
dades, processadors de text, bases de dades , mapes conceptuals.
Jocs i programes d'entrenament. Tenen com objectiu principal divertir amb activitats
que potencien habilitats i estratègies i fins i tot, aprenentatge de continguts
Interactius d'aprenentatge i
potenciadors del desenvolupament de la
creativitat. Dintre del qual destaquen 2 grans grups.
- Aprenentatge de continguts, Suport del procés d'I-A
,Aprenentatge d'idiomes, Consulta: Té com objectiu principal facilitar a
l'usuari la construcció o realització d'aprenentatges a través d'entorns
interactius.
- Desenvolupament de la creativitat, Programes de disseny, Creació
de pel·lícules, Animació: Tenen com objectiu principal exigir l'elaboració final
d'un producte a partir d'una combinació d’elements.
2. Tipus
de materials informàtics educatius
Programari
específic i material audiovisual. Sol
estar centrat en una matèria i nivell educatiu concret
Eines d'autor.
Permet l'adaptació de les activitats
educatives a la matèria i nivell.
Eines creatives.
Orienta desa la creació de productes
artístics multimèdia. Permeten centrar-se en el procés.
3. Característiques
eines d’autor
Són aplicacions orientades a la creació de materials educatius,
que integrin tots els components d'un material didàctic multimèdia sense necessitat
de programar. Entre les seves característiques més importants destaca que permeten
adaptar la informació, la seva presentació i seqüenciació, a les necessitats de
l'alumne. A més a més, permeten relacionar la informació i les seves fonts, incloure qüestionaris i proves que avaluïn els
coneixements arribats, i activar animacions i vídeos explicatius, incorporar
sons i un llarg etcètera de recursos multimèdia.
4. Criteris
de selecció i exemples
Alhora de fer la selecció, hem de
vorer quins criteris hem de seguir. Ha de ser fàcil i que no quarte la
creativitat de l’alumne. La programació ha de ser automàtica, no cal que siguem
informàtics per a crear-ho. Interoperabilitat i estàndards, els materials
educatius ha de seguir uns certs estàndards que hi ha ja establerts. El
material s’ha d’adaptar als diferents estils
d'aprenentatge. Per últim, s’ha de tindre la possibilitat de penjar fitxers multimèdia,
i s’ha de tindre una certa extensibilitat.
En
quant als exemples, trobem els següents:
- Jclic. Està format per un conjunt d'aplicacions informàtiques
que serveixen per a realitzar diversos tipus d'activitats educatives:
trencaclosques, associacions, exercicis de textos, paraules creuades.
- Hot
Potatoes és un conjunt de sis
eines d'autor, desenvolupat per l'equip del University of Victòria CALL
Laboratory Research and Development, que et permeten elaborar exercicis
interactius basats en pàgines Web
- Squeak és un entorn de treball en el qual el professor pot no
solament presentar els continguts de la seva matèria, sinó també dissenyar i
desenvolupar activitats i exercicis pràctics de tipologia molt variada,
simulacions, jocs d’associació i, per descomptat activitats d’avaluació.
- Altres aplicacions interessants són: Exe Learning,
Neobook i Malted.
No hay comentarios:
Publicar un comentario