martes, 12 de junio de 2012


TEMA 15. INFORMÀTICA EDUCATIVA

            En aquesta unitat anem a veure una classificació de programes amb suport informàtic. També veurem el tipus de materials informàtics educatius que existeixen. I, a més a més, veurem les característiques de les eines d’autor i els criteris per a la seua selecció i exemples.

1.    Classificació de programes amb suport informàtic

Eines d'usuari de propòsit general. Facilitar tasques de recollida, presentació i gestió de dades, processadors de text, bases de dades , mapes conceptuals.
Jocs i programes d'entrenament. Tenen com objectiu principal divertir amb activitats que potencien habilitats i estratègies i fins i tot, aprenentatge de continguts
Interactius d'aprenentatge i potenciadors del desenvolupament de la
creativitat. Dintre del qual destaquen 2 grans grups.
-       Aprenentatge de continguts, Suport del procés d'I-A ,Aprenentatge d'idiomes, Consulta: Té com objectiu principal facilitar a l'usuari la construcció o realització d'aprenentatges a través d'entorns interactius.
-       Desenvolupament de la creativitat, Programes de disseny, Creació de pel·lícules, Animació: Tenen com objectiu principal exigir l'elaboració final d'un producte a partir d'una combinació d’elements.

2.    Tipus de materials informàtics educatius
Programari específic i material audiovisual. Sol estar centrat en una matèria i nivell educatiu concret
Eines d'autor. Permet l'adaptació de les activitats educatives a la matèria i nivell.
Eines creatives. Orienta desa la creació de productes artístics multimèdia. Permeten centrar-se en el procés.
3.    Característiques eines d’autor
Són aplicacions orientades a la creació de materials educatius, que integrin tots els components d'un material didàctic multimèdia sense necessitat de programar. Entre les seves característiques més importants destaca que permeten adaptar la informació, la seva presentació i seqüenciació, a les necessitats de l'alumne. A més a més, permeten relacionar la informació i les seves fonts,  incloure qüestionaris i proves que avaluïn els coneixements arribats, i activar animacions i vídeos explicatius, incorporar sons i un llarg etcètera de recursos multimèdia.

4.    Criteris de selecció i exemples
            Alhora de fer la selecció, hem de vorer quins criteris hem de seguir. Ha de ser fàcil i que no quarte la creativitat de l’alumne. La programació ha de ser automàtica, no cal que siguem informàtics per a crear-ho. Interoperabilitat i estàndards, els materials educatius ha de seguir uns certs estàndards que hi ha ja establerts. El material s’ha d’adaptar als  diferents estils d'aprenentatge. Per últim, s’ha de tindre la possibilitat de penjar fitxers multimèdia, i s’ha de tindre una certa extensibilitat.

En quant als exemples, trobem els següents:

-       Jclic. Està format per un conjunt d'aplicacions informàtiques que serveixen per a realitzar diversos tipus d'activitats educatives: trencaclosques, associacions, exercicis de textos, paraules creuades.
-       Hot Potatoes és un conjunt de sis eines d'autor, desenvolupat per l'equip del University of Victòria CALL Laboratory Research and Development, que et permeten elaborar exercicis interactius basats en pàgines Web
-       Squeak és un entorn de treball en el qual el professor pot no solament presentar els continguts de la seva matèria, sinó també dissenyar i desenvolupar activitats i exercicis pràctics de tipologia molt variada, simulacions, jocs d’associació i, per descomptat activitats d’avaluació.
-       Altres aplicacions interessants són: Exe Learning, Neobook i Malted.


No hay comentarios:

Publicar un comentario