miércoles, 16 de mayo de 2012


TEMA 11. EINES DE LA WEB 2.0: BLOCS I WIKIS
En aquesta Unitat, anem a veure les principals característiques d’un Bloc i els principals tipus de Bloc que hi ha. Per altra banda, també vorem què són les Wikis i quines són les seues característiques. I, per últim, vorem exemples de Blocs i Wikis i sabrem quin ús didàctic podem emprar amb les dos.

Característiques d’un Bloc
Les principals característiques d’un Bloc són les següents:
Per una banda, és un espai web on el seu autor escriu cronològicament els posts, i on els seus lectors poden deixar els seus comentaris. Són fàcils de crear, creant plantilles, inserint fotos, vídeos sons i enllaços, i s’editen on-line. Els articles (cadascun amb URL) es poden organitzar per categories i etiquetes, que s’anomenen tags.
A més a més, els servidors son gratuïts, com, per exemple, Blogger i Wordpress. Alguns, inclús, permeten als autors saber quan se’ls cita en altre Bloc (trackback i pingball). També ofereixen sindicació/subscripció de continguts, i per a que els subscriptors puguen rebre informació sobre les actualitzacions. Per últim, solen incloure cercadors interns, llistat d’altres blocs i altres funcionalitats (Gadgets i Widgets).

Tipus de Blocs
Hi ha molts tipus de blocs, per exemple: blocs de centre, d’aula, de professors, d’altres blocs, de pobles, de recursos, d’alumnes, etc.

Característiques d’una Wiki
Es un espai amb una estructura hipertextual de pàgines referenciades en un menú lateral. Diverses persones /autores elaboren continguts de manera asíncrona. Solen mantenir un arxiu històric de les versions anteriors i faciliten la realització de còpies de seguretat. Són espais on-line molt fàcils de crear ,solen incloure un cercador intern i faciliten la sindicació de continguts.

Exemples de Blocs i Wikis
Ací podem observar diferents tipus de Blocs i Wikis:
Models de Wikis:
Models de Blocs:

Ús didàctic de Blocs i Wikis
Es poden utitlitzar com a porfafoli digital. Poden elaborar ací alguns dels treballs que els encarreguin els professors. A més a més, es poden fer brainstorning sobre un tema. També es pot coordinar el periòdic escolar o de qualsevol activitat. Altre ús, pot ser  on el professorat emmagatzema i ordena materials i informacions d'interès per al seu treball. Enllaç al bloc tauler d'anuncis del professor (RSS alumnes). I, per últim, també pot ser un Bloc personal del professor, orientat als seus amics. A continuació, vorem un vídeo molt interesant que tracta de les tecnologies de la informació i la comunicació, on ens expliquen tot allò que hem estat parlant al llarg d'aquesta unitat.

No hay comentarios:

Publicar un comentario