TEMA 7. PROFESSORAT I ÀMBIT
TECNOLÒGIC
En aquesta unitat, anem a fer una comparativa dels
avantatges i desavantatges entre les exposicions dels professors recolzant-se
en tecnologies. A més a més, també realitzarem la mateixa comparació, però
respecte a la iniciació a la informàtica, al treball mitjançant programes
educatius i a realitzar l’aprenentatge per investigació.
1. Exposició del professor recolzat en tecnologies
Amb açò, diem que el professorat utilitza l'ordinador i un projecte per a
millorar l'explicació. S'empren recursos (presentacions, simulacions
virtuals, continguts multimèdia), que pot haver preparat el propi professor o han
estat elaborats per tercers, com editorials o altres professionals.
En quant als inconvenients, pensem que els més destacats són els següents:
- L'alumne aprèn millor alguns continguts però no aprèn a
utilitzar les tecnologies
- No fomenta l'accés universal a les TIC
- No suposa treball cooperatiu, ni promou la participació
social
- Tampoc facilita l'aprenentatge actiu ni l'ús estratègic
dels recursos
- No es beneficia de l'establiment de xarxes, ni
participació de la comunitat
- Esquema professor ensenya i alumne aprèn
Per altra banda, trobem
també avantatges, i entre ells, destaquem les següents:
- Es poden il·lustrar amb major claredat alguns conceptes i
presentar-los de manera més atractiva
- El professorat aprèn a utilitzar les TIC
- Podria millor la motivació cap a l'aprenentatge de
l'assignatura i/o cap a l'ús de recursos informàtics
2. Iniciació a la informàtica
Inconvenients
- Aquests coneixements són necessaris però no suficients
per a fer un ús reflexiu i “estratègic” de les tecnologies per a arribar als
propis objectius d'aprenentatge i comunicació
- Si s'ensenya de fora de context, no es fomenta un
aprenentatge significatiu, ni funcional (depèn de l'activitat que es realitza)
Avantatges
- Es desenvolupen coneixements bàsics necessaris per a
poder utilitzar les tecnologies
3. Treball mitjançant programes educatius
Aquesta modalitat
consisteix en la utilització de programes, habitualment elaborats per uns
altres. Però, no obstant això, algunes vegades és el propi professor qui els
construeix. D'aquesta manera, sol garantir-se major proximitat als objectius
curriculars que estan treballant i a les necessitats educatives de cada alumne.
En els programes
educatius, és habitual que proposin exercicis en els quals s'ha de trobar la
resposta correcta, per això, l'ordinador pot aportar un aspecte atractiu i pot
resultar motivador. Altre aspecte a recalcar és que la tasca que se sol demanar
no és molt diferent a les quals es realitzen en paper i llapis.
En quant als inconvenients:
- Ni el professor ni el professorat aprenen a utilitzar les
TIC per a cercar, processar i elaborar informació. No milloren les seves
possibilitats d'usar les TIC adaptades als seus objectius
- Aquesta forma de treball no serveix per a desenvolupar la
implicació de la comunitat o de la creació de xarxes
Pel que fa als
avantatges:
- Pot fer valuoses aportacions per a l'aprenentatge
depenent dels criteris didàctics i pedagògics del programa i segons
l'ajustament a les necessitats de l'alumnat
- Familiarització amb el funcionament dels pc’s
- Accés universal dels TIC si el professor té en compte les
dificultats de cada alumne.
- Treball cooperatiu a l’accedir 2 alumnes a un pc.
4. Aprenentatge per investigació
Per la seva pròpia essència, es tracta de fomentar l'aprenentatge actiu i
el més autònom possible per part de l'alumnat, que es veu confrontant a prendre
decisions al voltant del seu aprenentatge.
En aquest model d’aprenentatge, el professor se situa en el paper
d'orientador, guia, mediador. La possibilitat de triar entre diferents opcions
d'aprenentatge, permet convertir el procés de treball en objecte
d'aprenentatge. A més a més, el component cooperatiu permet l'intercanvi de les
diverses opinions.
Pel que fa als inconvenients, trobem els següents:
- Es requereix que l'alumnat i el professorat tinguen
coneixements bàsics sobre els recursos que va a utilitzar (principalment les
TIC)
- Presenta dificultats per al professorat per tractar-se
d'una forma de treball distinta amb no molta experiència
En canvi, trobem més avantatges, com els següents:
- Admet la presa de decisions de l'alumnat en el seu procés
d'aprenentatge i per tant és la forma mes apropiada per a treballar l'ús
funcional i contextual de les TIC.
- Permet treballar amb grups heterogenis, de manera que els
alumnes puguin ajustar-se als diversos nivells.
- Desenvolupament professional del professorat a causa de
el seu canvi de paper
- Es presta incorporar la implicació de la família i la
comunitat educativa
- Es fomenta la creació de xarxes.
No hay comentarios:
Publicar un comentario