EL
PROCÉS D’INTEGRACIÓ I US PEDAGÒGIC DE LES TIC EN CENTRES EDUCATIUS. Estudi de
casos
En aquest tema tractarem les aportacions de les TIC als
centres escolars (al final de la publicació, podrem veure un vídeo molt
interesant que tracta aquest tema), les investigacions que s’han fet sobre les
TIC, veurem també què és el projecte medusa i per últim els resultats
obtinguts.
1.
Aportacions de les TIC als centres escolars
- Innovacions en l’àmbit de l’organització escolar del
centre (ubicació d’equipaments, maneres de compartir-los, coordinació)
- Innovacions en l’àmbit de l’ensenyament en l’aula
(continguts que s’ensenyen , activitats desenvolupades, innovacions
metodològiques i d’avaluació)
- Innovacions en l’àmbit de l’aprenentatge de l’alumnat
(anàlisi dels processos d’aprenentatge, canvis en la motivació i actituds cap a
l’educació, en la interacció entre alumnes i professors)
- Innovacions en l’àmbit professional docent (formació,
treball col·laboratiu entre professors)
2.
Investigacions sobre les TIC
A
partir de les aportacions que fan les TIC, es fan aquestes investigacions:
- Estudis sobre indicadors quantitatius que descriuen i
mesuren la situació de la penetració i ús d’ordinadors en els sistemes escolars
a través de ràtios o puntuacions concretes d’una sèrie de dimensions. Les
tècniques metodològiques utilitzades són: Dades estadístiques, enquestes a
administradors, anàlisi documental
- Estudi sobre els efectes dels ordinadors en el rendiment
i aprenentatge de l’alumnat. Les tècniques són estudis experimentals i
meta-anàlisi.
- Estudis sobre les perspectives, opinions i actituds dels
agents educatius externs (administradors, supervisors, equips de de suport) i
del professorat cap a l’ús i integració de les tecnologies en les aules i
centres escolars. Les tècniques metodològiques són els qüestionaris d’aptitud i
opinió.
- Estudis sobre les pràctiques d’ús dels ordinadors en els centres i aules
desenvolupats en contextos reals. Es practica l’estudi dels casos.
3.
Projecte medusa
El
projecte medusa representa un macroprojecte governamental dirigit al
desenvolupament de les infraestructures de telecomunicació que connecten entre
sí als centres, a la dotació de recursos informàtics bàsics, a la formació del
professorat en l’ús dels mateixos i a la qualificació de l’alumnat com usuari
intel·ligent de les noves tecnologies.
Aquest
projecte va sorgir de dues iniciatives institucionals amb les quals es pretén
orientar el desenvolupament de la Societat de la informació a Canàries: d’una
banda el “Pla de Desenvolupament de la Societat de la informació a Canàries”,
on es va plantejar que l’educació era el pilar fonamental per a l’assoliment de
tal propòsit, i per un altre el “Pacte Social per a l’Educació en Canàries” amb
el qual es pretén millorar la qualitat del Sistema Educatiu.
4.
Objectius de la investigació
- Identificar els canvis i innovacions generats per l’ús
pedagògic de les noves tecnologies en els centres en els àmbits “organitzatius”
en l’àmbit “d’ensenyament” en l’aula, i en l’àmbit de “professionalitat docent”
- Explorar els processos d’aprenentatge de l’alumnat que
ocorren en situacions d’ensenyament recolzades en l’ús d’ordinadors
identificant el seu grau de motivació, expectatives i actituds així com
descrivint les tasques realitzades i les interacions comunicatives entre
alumnes i docents.
- Analitzar la situació d’implementació del projecte Medusa
en els centres educatius, identificant els problemes o dificultats més
destacats que tenen lloc en relació amb les TIC, així com les estratègies i
accions que es realitzen amb elles en l’aula.
5 Resultats
Les TIC
i l’organització escolar del centre
- Importància de la figura del coordinador TIC que en
secundària moltes vegades és gent de tecnologia.
- En primària el coordinador TIC és un membre de l’equip
directiu
- Problemes de funcionament de la xarxa i equips obsolets.
Les TIC i la pràctica d’ensenyament en l’aula
- El professorat no genera materials didàctics propis, a
pesar que els centres disposen de webs informatives sobre els centres
- Les TIC s’utilitzen com a complement a activitats de les
assignatures; l’alumnat treballarà de manera individual en els ordinadors.
- Els professors utilitzen els recursos CENICE i no els de
Medusa o propis
Les TIC i l’aprenentatge de l’alumnat
- L’alumnat utilitza els ordinadors de manera autònoma
- Els alumnes estan més habituats a l’ús de les tecnologies
que el professorat i solen preguntar els seus dubtes al company.
- Alta motivació de l’alumnat encara que el professorat
està preocupat per la falta de recursos adaptables a les necessitats dels
alumnes
Les TIC i el desenvolupament professional del professorat
- En els centres de secundària, el professorat actua sense
el coordinador TIC, més autònoms i amb capacitat d’iniciativa
- En secundària, els recursos informàtics amb perspectiva
innovadora són més utilitzats
- La titulació del professorat influeix en la utilització
de les TIC
No hay comentarios:
Publicar un comentario