LES TENDÈNCIES METODOLÒGIQUES I TIC
En aquest tema, anem a tractar els paradigmes educatius
bàsics en la utilització de les TIC, les seues implicacions en el disseny de l’ensenyament,
la evolució que s’ha dut a terme respecte als nivells d’aprenentatge i la
generació cap a les TIC
4
Paradigmes educatius bàsics:
- Paradigma
conductista: l’ésser humà es una
màquina que aprèn conductes
- Paradigma
cognitiu: l’ésser humà segueix un
procés d’aprenentatge en el que va adquirint coneixements
- Paradigma
ambientalista: relació entre
l’esser humà i l’ambient. L’ambient influeix en l’aprenentatge
- Paradigma
constructivista: organisme que
desenvolupa processos cognitius i afectius en un escenari d’aprenentatge.
Implicacions
en l’ensenyament dels paradigmes educatius bàsics. Com influeixen en
l’ensenyament.
El currículum es considera tancat Degut a aquests
paradigmes, s’ha de realitzar un disseny de tot el procés educatiu. Els
aprenentatges més complexos es poden dividir en aprenentatges molt més simples.
L’avaluació dels resultats es centra en el producte final. La motivació depèn dels
reforços externs que li donem a l’alumne.
Models d’ensenyament/aprenentatge
que surten de les implicacions.
- Aprenentatge amb adquisició de coneixements: aprendre és adquirir coneixements. L’alumne adquireix
coneixements a través de la guia del professor. El control de l’aprenentatge
esta en mans del professor. Els continguts estan centrats en el currículum. El
professor ha de ser el que transmeta la informació.
- Aprenentatge amb construcció de significat (model
constructivista): l’avaluació no es
centra en el producte final, és a dir, es centra en tot el procés (avaluació
continua). El paper del professor està, d’alguna manera, limitat. El paper de
l’alumne és aprendre a aprendre (subjecte autònom, cadascú dels alumnes busca
la seua informació, construeix el seu aprenentatge). Importen els continguts,
però més encara, el procés d’aprenentatge.
Com poder utilitzar les TIC a partir d’aquests models
d’aprenentatge
Seymound
Papert és el creador del llenguatge “logo”: (paregut al lego, però transformat
en informàtica) i proposa un canvi substancial en l’escola. Augmneta la capacitat
metacognitiva, millora la visió espacial, els comportaments que
s’observen entre els alumnes són molt variats (grups d’alumnes que es posen a
construir peces, alumnes que tenen més capacitat i serveix de model per als
altres, etc.. (actitud de construir)). Les coses que construeixen els agrada
utilitzar-les. Els agrada també realitzar papers que poden ocórrer en
situacions socials. Es desenvolupa la capacitat d’observació (es dediquen a
observar molt, tant als companys com als professors). Augmenta la capacitat
d’escoltar (relacionat amb l’observació. Es potència la capacitat dels alumnes
a preguntar i a imitar. Per últim, es veu també com els alumnes desenvolupen
una capacitat social d’ordenar (es preocupen per ordenar coses, etc. )
No hay comentarios:
Publicar un comentario