jueves, 15 de marzo de 2012


 DOCÈNCIA VIRTUAL: B-Learning
En aquest apartat, anem a veure en què consisteix B-learning, els aspectes importants d’un sistema B-learning, els seus models, i, per últim, una comparativa entre B-learning i l’ensenyament presencial.
Què és B-learning?
            Ens trobem davant moltes definicions de B-learning. En aquest apartat anem a veure les definicions segons Coaten, Brodsky, Brennan i Amar.
            És un eina que combina l’ensenyament cara a cara amb l’ensenyament virtual (segons Coaten en 2003). Combina les classes magistrals amb exercicis, els estudis de cas, jocs de rol i enregistraments d’àudio i vídeo juntament amb la tutoria i l’assessorament (segons Brodsky en l’any 2003). Segons Brennan, en 2004, el terme B-learning no és exclusivament educatiu, ja que combina un ampli ventall de mitjans per a l’aprenentatge dissenyat per a resoldre problemes específics. L’última definició de B-learning és la que ens dona Amar en 2007, que diu que combina eines amb altres més convencionals on el docent haurà d’assumir responsabilitats atorgades pel model presencial i pel model tradicional.
Aspectes importants d’un sistema B-learning
            Cal incloure en l’aprenentatge les propietats de l’espai virtual, ja que s’ha de guiar i modelar les discussions quan els alumnes estan connectats. A més, cal tindre en compte que la informació, per a ser tractada, requereix tindre un coneixement per a la seua interpretació. El B-learning també permet adquirir coneixements tècnics funcionals. No s’aprèn en solitari ja que es comunica amb altres mitjans, fòrums, xats, etc. i la gran quantitat de idees es fan col·laborativament, d’aquesta manera, tothom va aprenent. Altre aspecte a tenir en compte es que les tutories ofereixen ajuda tant a l’ensenyament presencial com a distància. I, per, últim, el B-learning permet la formació de professionals amb competències integrals, com, el sentit crític, la creativitat i el coneixement de la societat.

Models B-learning
Tenim tres tipus de models de B-learning
1.    Model basat en les habilitats: És un model que barreja la interacció entre estudiants i un professor a través de l’ús del correu electrònic, fòrums de discussió, sessions presencials i d’autoaprenentatge. En aquest model, el mestre actua de guia.
2.    Model basat en el comportament o actituds: Aquest model combina l’aprenentatge presencial amb esdeveniments en línia, realitzats col·laborativament. L’estudiant aprèn conductes  determinades a través de discussions en les aules virtuals. La diferència amb el model anterior, és, que es fan esdeveniments col·laboratius, com, per exemple, crear un bloc entre tots, etc.
3.    Model basat en la capacitat o competències: aquest model combina una varietat d’esdeveniments d’aprenentatge amb el suport de tutories, amb el propòsit de facilitar la transmissió del coneixement i desenvolupar competències. És molt semblant als anteriors, però incorpora un element nou, el de les tutories.
B-learning vs Ensenyament presencial
            En quant a l’ensenyament presencial, la relació professor-alumne és directa i més gratificant gràcies a la presencialitat. A més a més, amb la transmissió de coneixements, s’adquireix una major cultura tant oral com escrita, utilitzant, de manera tradicional les tecnologies, ja que no tenen un funció clara i específica.
            Pe altra banda, el B-learing utilitza noves tecnologies (com el campus virtual), fent més virtual l’ensenyament. Desenvolupa capacitats tecnològiques en l’alumnat i s’adquireix una cultura més audiovisual, ja que són els alumnes qui creen el seu propi aprenentatge. Per últim, la no presencialitat, ens ofereix la possibilitat de tindre al professor depenent de les nostres necessitats.
A continuació, us mostre un vídeo en el que podem vorer com es crea un projecte B-learning.


No hay comentarios:

Publicar un comentario